• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • Hadith Ghulam

    Sunday, March 8, 2015



    KIsah Ghulam yang diceritakan oleh Rasulullah kepada Sahabat

    • zaman dulu- Raja dianggap tuhan- raja ada tukang sihir- tukang sihir dah tua- so request pengganti kat raja - Raja cri seorang budak bijak, sihat, muda supaya belajar sihir- budak otw nak jumpa ahli sihir- terserempak dengan rahib (agama samawi), rahib beriman dengan Allah- budak nie akan duduk dengan rahib untuk belajar. so everytime otw dia akan singgah belajar dengan rahib- so setiap kali nak pegi kelas ahli sihir dia terlambat, so dia kena pukul- so budak mengadu pada rahib- rahib advice: kalau budak nie takut kat ahli sihir, ckp mak ayah tahan. kalau takut dengan mak ayah dia sebab blk lambat, ckp ahli sihir tahan dia.- satu hari budak terjumpa satu binatang besar- binatang halang laluan org ramai- terdetik dalam hati dia untuk test ilmu yg dia ada, dia nak tahu sapa lagi hebat , tukang sihir ke rahib. - budak amik seketul batu: kalau rahib betul maka binatang nie akan berjaya dibunuh. -binatang mati- org ramai kagum sebab budak nie ada ilmu yg selama org ramai x tahu- Rahib ckp pada ghulam ”pada saat ini kmu lgi hebat dari aku, tp ingat kamu akan diuji, jika diuji jgn sekali kali bg tahu mengenai rahib - budak nie pandai and boleh rawat penyakit org ramai- seorang pembesar yg bekerja dengan raja, dia buta. bila terdengar tentang budak, dia btg jumpa budak tuh dengan bawa hadiah sbgai bayaran untuk sembuhkan mata- budak tuh x mahu hadiah, sebab bukan dia yg menyembuhkan tp Allah yg sembuhkan, budak tuh usaha sahaja- pembesar percaya dan beriman kepada Allah- bila pembesar dah beriman, budak tuh berdoa and pembesar sembuh- cerita sampai pada raja, raja tanya sapa yg kembalikan penglihatannya- pembesar jawab: Tuhan aku- raja hairan siapa tuhan selain aku(sebab raja ingat dia tuhan) -pembesar diseksa and reveal tntg budak itu- so budak ditanya oleh raja- budak ckp Allah yg sembuhkan- so budak diseksa, and terrevealed pasal rahib- rahib nie kerja dia berdakwah, so rahib disuruh oleh raja untuk tgglkan agama- rahib x nak- so rahib dihukum, dengan dipotong dengan gergaji dipotong dua badan dia.- budak dibawa balik ke raja dan disuruh balik ke agama asal- budak x mahu- so raja perintahkan kumpulan askar untuk bunuh budak nie- 3 trials:

      • ke puncak bukit yg tinggi, so budak berdoa” Ya Allah tolonglah aku dengan cara yg Engkau kehendaki” bukit bergegar semua pengawal mati. so budak kembali pada raja
      • 2nd trials- bawak ke laut. budak doa dengan yg sama. perahu tenggelam, semua pengawal raja mati lemas. budak balik pada raja.
      • 3rd trials- budak terus terang dengan raja. raja x kan dapat bunuh budak tuh sampai raja ikut apa yg budak minta. budak sruh raja kumpulkan semua org kat satu padang, and ikat budak kat pohon kurma. raja perlu amik anak panah. disuruh raja untuk ckp “dengan nama Allah, tuhan budak ini”. raja percaya dengan budak nie. raja ikut apa yg diminta. ramai org saksikan peristiwa itu. so raja nie nak bunuh budak, raja baca dengan kuat. so budak dipanah. so anak panah terkena bawah telingan budak itu- budak meniggal dunia

    • semua org kenal akan tuhan and dengan kuasa Allah baru budak tuh mati. semua org percaya dengan Tuhan budak itu. Raja kalut. org sekeling beriman secara beramai-ramai.
    • raja minta orng untuk gali parit yg besar antara 2 gunung- muat untuk semua org ramai- api dinyalakan- semua akan ditanya untuk kembali ke agama asal- kalau x nak akan dicampak ke dalam parit
    • seorang wanita yg dah beriman- dia takut sebab tahu bakal dicampak dalam api- baby yg dipegang oleh wanita itu- bayi itu berkata2: “ibu sabarlah, sesungguhnya engkau berada atas jalan kebenaran” - so end up ibu dan bayi dicampak dalam api.
    • budak dikebumikan. pada zaman saidini umar ada penemuan mayat, seorang budak yg tangan yg masih memegang telinga yg luka.
    • hadith: x diberitahu siapa budak nie. Ghulam maksudnya budak. dirahsiakan siapa ghulam, siapa rahib malah bila kisah nie berlaku pun adalah rahsia.


    *cerita ini bukan aku yang tulis, ada murabbi yang ceritakan dalam sesi usrah hari ini. aku hanya rasa cerita ini perlu diterukskan. Semoga cerita ini bermanfaat kepada mad'u.


    0 comments:

    Post a Comment