• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • 一年間

    Tuesday, September 27, 2016
    今日は日本に一年間住んでいる。

    Salam, susah pulak nak tulis dalam bahasa Jepun nih. Apa-apa pun, hari ini cukup setahun aku berada di Negara Matahari Terbit. Setahun berlalu sangat pantas, tanpa kusedari masa yang tinggal untuk meneruskan pengajian adalah 2 tahun. InsyaAllah akan ku cuba habiskan apa yang aku mulakan ini walaupun tidak lah sepenuh hati.

    Jujur dari sudut hati memang bukanlah niat utama untuk melangkah ke nagara ini meneruskan pengajian ke peringkat PhD tetapi peluang yang datang ku anggap hanya sekali seumur hidup. Mendapat biasiswa dan membuat kajian tentang gas (yang pasti bukan bidang aku).
    *sesiapa nak sambung belajar, aku mohon carilah bidang yang kamu minat, do not pursue if you just want to go overseas, don't be like me*

    6 bulan pertama di sini, aku banyak berjalan. Berseronok dengan pelajar-pelajar degree dan menimba ilmu bahasa Jepun (which aku sangat suka). 6 bulan seterusnya, masih berseronok cuma sudah terasa tekanan atas sebab-sebab eksperimen tidak berjaya, salah cara mengambil data dan perlu ulang semula beberapa eksperimen dan sampai sekarang aku masih buntu dengan kajian yang dijalankan.

    2 tahun berbaki, mungkin PhD yang bakal diterima tidaklah setaraf mereka-mereka yang publish banyak papers,jurnals, mahupun buku. Aku ini ibarat melukut ditepi ilmu Allah yang Maha Luas.

    Hari demi hari, bukan aku menyesal datang ke sini. Cuma agak menyesal tidak membuat kajian dalam bidang sebelum ini. Mungkin jodoh aku di sini, mungkin juga usai aku di Kanazawa aku harus pulang. Mungkin juga ajal aku di sini, siapa tahu?

    kalau....
    kalaulah...
    kalaulah nyawa di tarik di sini,
    aku mohon aku dikebumikan di sini...
    cc;ibu abah maksu abg kakli bedad apat



    0 comments:

    Post a Comment