• Home
  • Posts RSS
  • Comments RSS
  • Edit
  • 1st day in Germany a.k.a Deutschland

    Tuesday, February 11, 2014
    Assalamualaikum...

    Oleh sebab macam pelik ja tetiba dekat blog ni boleh ada snow...aku akan stori mori macam aku boleh sampai Deutschland. Actually, I am UKM student yang join exchange program ke UDE (Universitat Duisburg-Essen). Sepatutnya aku habiskan master aku kat sini selama 1 sem.. tapi Allah kurniakan rezeki yang aku paling x sangka.. Aku dapat scholarship DAAD (scholar kerajaan Germany). Alhamdulillah... 1st time dapat scholarship..mmg sujud syukur laa...ibu smpai nangis2 kegembiraan..abah lak nmpk hepi..tp xda laa nangis2..kontrol macho laa kn?

    Macam dapat join??

    Senang ja..isi borang..InsyaAllah..kalo result hang bagus..financial pon ok..mmg boleh dapat..
    Master yang boleh apply adalah yang amik kejuruteraan jalaaa...Germany ni femes dgn engineering ja..
    1st sem aku dah start apply..tanya2 orang mcm mna nk apply...tapi yang plg byk tlg aku adalah Rekha laa.. officer dekat Mercator Office UKM...thanks a lot..

    1. Isi borang yg Mercator Office bg.
    2. Pilih nak amik subjek ataupun thesis dekat Germany ni..
    3. Kalo subjek..pastikan dapat kelulusan dari ketua program yg subjek yang hendak diambil mempunyai persamaan lebih daripada 70% dgn subjek di UKM.
    4. Hantar borang2 yang lengkap kepada Mercator.
    5. Dapat surat tawaran dr UDE
    6. Surat Tawaran join program dr UKM
    7. Buat Blocked Account (kena buh duet sebulan 670euro, kalo nk duk 6bln..buh laa siap2 4k) *sgt penting
    8. Buat Visa
    9. Flying without wings~~


    So..8.9.2013...aku fly ke frankfurt..naik MAS...1st time mai europe...eksaited laa gk...aku smpai sini 9.10.13....Alhamdulillah...selamat sampai sini sorang2...Dengan bahasa baru tahap tadika...aku belasah ja utk travel sorang2..dr frankfurt ke duisburg(rumah aku sekarang)..

    Actually, on the 1st day..aku jumpa sorang makcik ni..dia punya hp mati...dia mintak tlg aku call kwn dia..aku tlg ja laaa..ntah mcm mna..dia suh aku follow dia... jeng3...suspen2...hahaha..

    dont worry..makcik ni x jht pon...dia bwk aku p tgk the largest bookfair in the world...aku xtau lak nk masuk fair ni kna byq smpai 50euro..aku ni mna laa bwk cash byk2 sgt...so..aku ckp laa aku x mau masuk..
    then makcik ni dgn slambernye swap card credit dia.. "its ok, i'll pay 4 u"...

    dlm hati.."wow..kayanya makcik nih...sapakah gerangan makcik ni??"


    (ni laa makcik tu..yg mcm datin tu..yg tdg biru tu assistant dia.."harap dapan jumpa lagi puan")


    anyway..aku jejln jap ngn dia..teman dia p hotel...then pas mgrib aku pon nk blah laaa...b4 ak blah..dia blnja mkn nasik dlu..hehe..rezeki2..

    then, aku bli tket ICE(ketapi laju) ke duisburg...mahai nak mampoih..83euro..aku dh xdak choice..aku bli jala...

    while waiting ICE smpai..aku tggu laa dkt platform 13..aku mmg yakin aku duk kt platform yang btoi..tetiba ad lak org tegur "malaysia ke?"..Ya Allah..boleh pulak jmpa lg org mlysia...and kebetulan dak ni pon nk ke duisburg sama2 dgn aku..oleh sbb dak ni leh ckp jermen..aku pon follow jalaa dia..besa laa..ak 1st time...x pandai lg..kena laa blajaq dgn org yang dh pnah duk cni..

    ntah mcm mna ntah..kami x perasan..we rode the wrong train..argghhh....
    panjangnya cita 1st day aku kat jermen nih...
    kami sedaq pon bila controller tu ckp kami salah naik..
    so..kami pon turun laa at next station..and ride another train which is opposite way...

    spatutnya aku boleh smpai duiburg 10pg..but in the end..aku smpai pkul 11 mlm..
    thanks to makcik n dak mlysia tu..hehe...its a good experience..

    skang aku dh 4 bln kt cni...alhamdulillah..boleh laa adapt sikit2...tapi bahasa mmg aku still lemah..
    lemah...n sgt lemah...huhu..

    pasni aku akan cuba rajin2kan diri update lagi..InsyaAllah...



    0 comments:

    Post a Comment